Proč město přenechalo developerovi pozemek s přístupovou cestou k zahradní kolonii?

Při výstavbě projektu Sky Barrandov jsme opakovaně upozorňovali stavební úřad Prahy 5, že developer K+Devonská, s. r. o., porušuje podmínky stavebního povolení tím, že na vedlejším městském pozemku 2043/88 navezl vytěženou zeminu do výše několika metrů a délky mnoha desítek metrů. Tento val, de facto černá skládka, zároveň zcela znepřístupnil přístupovou cestu k zahrádkářské kolonii, vedoucí z ul. Geologická přes tyto pozemky.

Tato cesta sice není zanesena v katastru a ani pozemek 2043/88 k jejímu užívání nemá věcné břemeno, fakticky však cesta fungovala jako účelová pozemní komunikace a např. v roce 2012 ji využili hasiči, likvidující požár v zahrádkářské kolonii. Stavební úřad však proti tomuto porušení stavebních podmínek nikdy nezakročil (developer v nich měl povoleno skladovat zeminu pouze na pozemcích 977/3, 977/2, 973, 972, 975 a 976 a po skončení stavby je odstranit) a dokonce naivně převzal argumentaci developera ve smyslu, že jde o protihlukový val (!).

Dne 12. 6. se pak v registru smluv objevila zveřejněná smlouva č. 2195290 o směně pozemků mezi hlavním městem a K+Devonská, kde je tento pozemek přenechán developerovi výměnou za pozemky, na kterých vybudoval nové chodníky kolem Sky Barrandova v ul. Devonská (o ty se samozřejmě bude muset dál starat už město), a to bez doplatku pro obě strany. Tento záměr mělo město s developerem dohodnutý už dávno předtím, protože byl na úřední desce magistrátu zveřejněn už 20. 1. 2011 – není proto divu, že K+Devonská s odstraněním zeminy nijak nepospíchal.

Považujeme přinejmenším za nešťastné, že si úředníci neověřili místní situaci a spolehli se na zápis v katastru, podle kterého místem nevede větší cesta a legalizovali tak její zrušení. Zahradní kolonie je tak za situace, kdy před několika měsíci přišla o přístup k ul. Slavínského, bez  oficiální příjezdové komunikace.

Komentářů: 4

  1. Dobrý den,
    přiznám se, tomuto moc nerozumím. Píšete, že developer navezl zeminu na pozemek 2043/88 v délce mnoha desítek metrů. Tento pozemek má ale celkem cca 100m2, takže si nedovedu představit, co to znamená. Podíval jsem se na katastrální mapu na webu a tam to vypadá trochu jinak než uvádíte. To, že došlo ke směně pozemku je standardní situace – město je v drtivé většině případů v Praze vlastníkem chodníků (a je to tak správně), takže tady si nechalo vytvořit chodníky a poté je směnilo za pro město bezcenný pozemek. Ano, bez doplatku, cena obou pozemků je skoro stejná. Pozor, v době odhadu (únor 2016) na pozemcích ještě nebyly chodníky vybudované, takže tady město získalo víc. Tady bych město opravdu nenapadal, podle posudku získalo víc a navíc – chodníky jsou nové. Developer v tomto případě podle mapy vytváří nějakou zahradu, proto použil skladovanou zeminu na budoucí terénní práce (dorovnání terénu, pozemek je ve stráni) a proto skladoval zeminu na těchto pozemcích pro další využití. Naopak mi to přijde podstatně efektivnější, než zeminu přivážet a odvážet (hluk + prach navíc, větší provoz). Proč chtěl developer tento pozemek se přímo nabízí – přístup pro terénní práce na svém pozemku přímo z ulice. A co je ještě zajímavé je fakt, že Vámi uváděná cesta ke kolonii vede přes developerovy pozemky (972/1). Ano, na tento pozemek (2043/88) navel zeminu, ale podle odhadu několik m3 na dorovnání příjezdové rampy. Takže tvrdit, že směnou pozemků přichází kolonie o cestu není tak úplně pravda – oficiálně ztratila cestu již dříve. A val si developer vytvořil na svém pozemku, ne jinde.
    Ale ano, možná máte pravdu, ale pak by byly mapy na katastru nemovitostí nepřesné. Podívejte se na mapu, je to jen pár kliknutí a rozdělení pozemků je tam hezky vidět. Dokonce i cesta, která vede přes 972/1, kde developer skladovat zeminu mohl.
    Chápu, bráníte kolonii, ale v tomto případě mi to přijde poněkud ne úplně přesné a spíš matoucí.

    1. Máte pravdu, že rozklíčovat situaci PŘED směnou není tak jednoduché, protože katastr nyní zobrazuje už aktuální situaci se sloučenými pozemky. Proto to opravdu není na pár kliknutí 🙂 Faktem ale je, že ten val opravdu byl na městských pozemcích, to nerozporoval ani stav. úřad, stejně jako to, že výčet pozemků pro uskladnění zeminy v podmínkách stavebního povolení (ten také není na pár kliknutí, museli jsme o ně žádat přes 106ku) tyto pozemky nezahrnoval. A ano, ztrátu cesty nezpůsobila ta směna, ta jenom legitimizovala předchozí stav a sebrala městu možnost zkusit cestu zachránit. Jak jsme si ověřili u některých zastupitelů, nyní se jim to nelíbí, ale o té cestě prý předtím prostě nevěděli…

      1. Já to chápu. Jenom si myslím, že je to trochu ztráta energie. Nemyslím si, že zmizení cesty je primárním záměrem developera, neboť ten má svůj zájem (mít velkou zahradu pro svůj projekt) a nějaká původní cesta ho asi opravdu netrápí.. Cesta může maximálně trápit kolonii, ale to měli řešit dříve. Teď již je pozdě, pozemky jsou již dlouho někoho jiného. To, co děláte mně přijde super, ale v tomto případě si opravdu myslím, že je to zbytečná ztráta energie, neboť pozemky jsou jasně dané. A to, jestli někdo dočasně skladoval zeminu tam nebo jinde, tak asi neměl s hlavním cílem zablokovat cestu ale vyhnout se zbytečnému převozu zeminy, která najde využití později (k rozvozu po pozemku vlastně již dochází).

        1. Máte pravdu, každý si hlídá ten „svůj kousek“ a víc ho nezajímá a těžko to po něm chtít – s jednou výjimkou, a to je město. To by totiž mělo udržovat přehled o souvislostech a vztazích v širším území a podobným nevratným krokům, směřujících ke snížení užitné hodnoty větší lokality, včas bránit. Stejně jako dohlížet na dodržování pravidel a podmínek i na jednotlivých pozemcích. Upozorňovat na to, že MČ i magistrát v tomto opakovaně selhávají, je sice opravdu trochu plýtvání energií, ale zatím nám to stále dává smysl 🙂

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *